Bedrijfsmiddelen: de benodigde spullen aanschaffen
Welke spullen heb je als freelancer nodig om te kunnen beginnen? Een checklist voor de bedrijfsmiddelen die je zeker moet aanschaffen. De meeste bedrijfsmiddelen zijn aftrekbaar als bedrijfskosten.
Inrichting van je werkruimte
- Bureau, eventueel met ladeblok, bureaustoel (niet te duur, maar wel ergonomisch verantwoord).
- Kasten voor boeken en ordners.
- Tafel voor printer en scanner.
- Goede verlichting.
Computer
- Computer met operating system (Windows, Mac, Linux).
- Muis of anti-rsi pen.
- Een NAS om backups te kunnen maken.
- Kantoorsoftware (MS Office, OpenOffice, ...).
- Goede printer, liefst een laserprinter.
- Scanner.
Communicatie
- Vaste en mobiele telefoon.
- Internetverbinding.
- E-mailprogramma (Outlook, Thunderbird,...).
- Internet-domein, met e-mail en hosting van je website.
Naar de klant
- Auto of ov-abonnement.
- Representatieve tas of attachékoffer.
Drukwerk
- Briefpapier.
- Enveloppen (vensterenveloppen zijn het handigst).
- Visitekaartjes.
Administratie
- Agenda.
- Een stuk of tien brievenbakken (post in, post uit en zeven bakken voor je fysieke administratie)
- Ordners.
- Boekhoudpakket (als je zelf je boekhouding doet).
- Archiefdozen.
Kantoorbenodigdheden
- Gebruiksartikelen: perforator, nietmachine, plakbandhouder, schaar, brievenopener.
- Verbruiksartikelen: pennen, plakband, nietjes, tabbladen, markeerstiften, schrijfblocs, postzegels, geeltjes, paperclips, blanco papier (A4), beschrijfbare dvd’s om te backuppen, tonercartridges of inktcassettes voor je printer.
Auteur: René Pijlman